Invent

Hoe zorg ik dat Recruiters mij vinden op LinkedIn ?


image001
Als Recruiter ben ik continu op zoek naar talent op LinkedIn & andere Social Media kanalen. 
Echter, sommige profielen zijn lastig te vinden doordat ze te weinig of te weinig relevante informatie bevatten.
Hoe word jij wel goed gevonden door Recruiters? Hieronder 12 tips om je profiel beter vindbaar te maken.


 


1. KIES EEN STERKE HEADLINE

  • Denk aan een goede headline want dit is het eerste wat een Recruiter ziet als ze jouw profiel tegenkomen (of  je nu een 1e, 2e of 3e graads connectie bent) wanneer jouw LinkedIn  profiel wordt ge-Googled, als ze met jou gelinkt zijn, als je een statusupdate plaatst, als je een Discussie in een Group interessant vind, etc. Kortom, essentieel in jouw vindbaarheid!
  • Kies 1 functienaam omdat dit duidelijk aangeeft waar jouw specialiteit ligt, meerdere, diverse functienamen zal verwarrend overkomen en geeft aan dat je niet weet wat je wilt (als deze te ver uit elkaar liggen).
  • Helaas wil jouw toekomstig werkgever je bij een zoekactie graag in een hokje stoppen. De werkgever wil namelijk snel weten of jij in het functieprofiel past. (herinner jij je de 6-seconden regel nog omtrent het screenen van je  CV?)  Formuleer in je Headline dus zo specifiek en concreet mogelijk:
    – De functie die je zoekt;
    – Je specialisaties;
    – De branche waarin je ervaring hebt.
    – Verplaats je in jouw toekomstige werkgever, benoem niet alleen dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging,  maar vooral wat jij te bieden hebt als toekomstige werknemer.
    – Vermeld in je headline geen mailadres of telefoonnummer, hierdoor kan je profiel zonder waarschuwing van LinkedIn  worden verwijderd (verderop bij punt 12. lees je waar je dit het beste kunt plaatsen) ;
    – Vermijdt container begrippen zoals innovatief, creatief en gemotiveerd. Hierop wordt meestal niet gezocht en zegt ook niet zoveel over jou als persoon. Probeer origineel te blijven en relevant.

 


2. OMSCHRIJF JE FUNCTIE & TAKEN


 


Wees zo specifiek en concreet mogelijk in de functie die je zoekt of die je momenteel bekleedt. Het kan zijn dat er verschillende benamingen zijn voor jouw beroep, kies dan voor de in vacatures meest gebruikte functienaam. Wees zo specifiek mogelijk en kijk uit voor weinig zeggende functies zoals ‘manager’, ‘coach’, of ‘adviseur’.
De organisatienaam, functienaam en branche worden standaard gevraagd om in te vullen, maar wat heb jij nou echt gedaan in jouw functie? Wat was je opdracht/targets en wat heb je daarvan weten te realiseren? Denk hierbij aan: omzetverantwoordelijkheid, het aantal mensen dat je hebt aangestuurd of wat voor soort klanten (grootte & branches) je had.