Invent

Hoe zorg ik dat Recruiters mij vinden op LinkedIn ?


image001
Als Recruiter ben ik continu op zoek naar talent op LinkedIn & andere Social Media kanalen. 
Echter, sommige profielen zijn lastig te vinden doordat ze te weinig of te weinig relevante informatie bevatten.
Hoe word jij wel goed gevonden door Recruiters? Hieronder 12 tips om je profiel beter vindbaar te maken.

 

1. KIES EEN STERKE HEADLINE

  • Denk aan een goede headline want dit is het eerste wat een Recruiter ziet als ze jouw profiel tegenkomen (of  je nu een 1e, 2e of 3e graads connectie bent) wanneer jouw LinkedIn  profiel wordt ge-Googled, als ze met jou gelinkt zijn, als je een statusupdate plaatst, als je een Discussie in een Group interessant vind, etc. Kortom, essentieel in jouw vindbaarheid!
  • Kies 1 functienaam omdat dit duidelijk aangeeft waar jouw specialiteit ligt, meerdere, diverse functienamen zal verwarrend overkomen en geeft aan dat je niet weet wat je wilt (als deze te ver uit elkaar liggen).
  • Helaas wil jouw toekomstig werkgever je bij een zoekactie graag in een hokje stoppen. De werkgever wil namelijk snel weten of jij in het functieprofiel past. (herinner jij je de 6-seconden regel nog omtrent het screenen van je  CV?)  Formuleer in je Headline dus zo specifiek en concreet mogelijk:
    – De functie die je zoekt;
    – Je specialisaties;
    – De branche waarin je ervaring hebt.
    – Verplaats je in jouw toekomstige werkgever, benoem niet alleen dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging,  maar vooral wat jij te bieden hebt als toekomstige werknemer.
    – Vermeld in je headline geen mailadres of telefoonnummer, hierdoor kan je profiel zonder waarschuwing van LinkedIn  worden verwijderd (verderop bij punt 12. lees je waar je dit het beste kunt plaatsen) ;
    – Vermijdt container begrippen zoals innovatief, creatief en gemotiveerd. Hierop wordt meestal niet gezocht en zegt ook niet zoveel over jou als persoon. Probeer origineel te blijven en relevant.

 

2. OMSCHRIJF JE FUNCTIE & TAKEN

 

Wees zo specifiek en concreet mogelijk in de functie die je zoekt of die je momenteel bekleedt. Het kan zijn dat er verschillende benamingen zijn voor jouw beroep, kies dan voor de in vacatures meest gebruikte functienaam. Wees zo specifiek mogelijk en kijk uit voor weinig zeggende functies zoals ‘manager’, ‘coach’, of ‘adviseur’.
De organisatienaam, functienaam en branche worden standaard gevraagd om in te vullen, maar wat heb jij nou echt gedaan in jouw functie? Wat was je opdracht/targets en wat heb je daarvan weten te realiseren? Denk hierbij aan: omzetverantwoordelijkheid, het aantal mensen dat je hebt aangestuurd of wat voor soort klanten (grootte & branches) je had.

 

3. PAS JE URL AAN

LinkedIn  geeft je automatisch een profiel-url. Deze url is vrij lang en bevat codes van letters en cijfers. Niet echt representatief en makkelijk te communiceren. Pas deze url dus aan door hier je naam te plaatsen.
Hoe doe je dat?
Volg de link en zie hoe je een aangepaste URL maakt:http://linkd.in/1f9qC84
Hier vind je tevens de knop Bekijk mijn profiel zodat je deze toe kan voegen op je CV en daarnaast ook een oplossing voor het aanmaken van een E-mailhandtekening met jouw reeds aangepaste URL.

 

 

 

image002

4. PROFIELFOTO

  • Je maakt maar één keer een eerste indruk. Zorg voor een duidelijke en professionele foto van jezelf. Dus geen foto vanuit de kroeg met een biertje in de hand, met je partner, je pasgeboren baby of je beste harige vriendje.
  • Omdat je foto niet al te groot op je profiel staat, is een pasfoto tot je hals het beste. Profielen met foto’s worden 30% vaker bezocht. Voor de herkenbaarheid is het aan te bevelen dezelfde foto te gebruiken voor diverse Social Media accounts: LinkedIn , Twitter, Facebook etc.

 

5. GEBRUIK DE JUISTE WOORDEN

Zoektermen of zoals Recruiters ze noemen ‘searches’, worden gebruikt om kandidaten te vinden voor vacatures. Denk hierbij aan termen die ook gebruikt worden in functiebeschrijvingen, zoals specialisaties, bepaalde vaktermen of functienamen.
Voorbeeld: ben je als Intercedent werkzaam voor ‘Key Accounts’ binnen de ‘EU-flex’ of bij een ‘Inhouse vestiging´ of werk je alleen binnen de ´agrarische sector´ als ´Intercedent´? Dan zijn dit zeer specifieke branches om werkzaam in te zijn, benoem deze termen dan ook vooral!  Bovendien, als je deze zoektermen gebruikt in je Headline, wordt je sneller/vaker gevonden door Recruiters voor (meer) passende vacatures.

 

Extra tip: tegenwoordig zoeken Recruiters ook op  ‘werkzoekend’ of ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’. Probeer dit eens in je Headline en zie de resultaten van je views aanzienlijk stijgen.

 

6. ONZICHTBAAR OP ZOEK NAAR EEN ANDERE BAAN ?

Als je al een baan hebt, kun je natuurlijk ook weleens verder willen kijken naar andere/betere mogelijkheden. Omdat jouw collega’s (en misschien zelfs ook je baas) op LinkedIn  bij jouw connecties zitten, valt het misschien op dat je de laatste tijd zo vaak je profiel aanpast. Hoe kun je dit voorkomen? Zet de Notificatiemails uit die ervoor zorgen dat jouw contacten automatisch een berichtje ontvangen wanneer jij jouw profiel aanpast.

Hoe doe je dat? 
Ga naar je profiel, rechts bovenin met de muis over je foto bij ‘Accounts & Settings’ kies dan voor “Privacy and Settings” en kies voor ‘Turn on/off your activity broadcasts’ en zet het vinkje uit om vervolgens op ‘Save’ te klikken. Dit kan onnodige en soms ook vervelende gesprekken met je collega’s voorkomen.

 

7. TOEGEVOEGDE WAARDE IN LINKEDIN GROUPS

Wat is jouw toegevoegde waarde? Niet alleen zou dat uit je LinkedIn  profiel moeten blijken, maar ook uit je statusupdates en deelname aan discussies. Wees zorgvuldig in welke groep(en) je dit doet (stay on topic) en hoe frequent (wees geen spammer en denk aan je online présence). Reageer volgens de Social Media etiquette en probeer vooral vanuit jouw expertise deel te nemen. Door anderen te helpen, verspreid je je naam bij je ideale doelgroep. Recruiters maken veel gebruik van LinkedIn -Groups dus je zit dicht bij het vuur en kunt dan ook gemakkelijk(er) contact leggen met mede groepsleden.  Daarnaast word je ook op de hoogte gehouden van alle activiteiten binnen de groep, zoals Jobs via e-mail.

Hoe doe je dat?
Ga naar betreffende Group en kies voor de I-knop en vervolgens voor ‘Your Settings’ (zie afbeelding hieronder)

image003


Vink de volgende box aan: 

 Activity

 

8. CONNECTEN

Misschien wel het meest belangrijke, naast de eerste indruk die je Headline maakt, het connecten met iemand mét een persoonlijke boodschap. Indien je met een Recruiter of misschien wel een Directeur van een organisatie wilt connecten, geef dan de reden aan. Zoek je werk? Dan kan de Recruiter je hierin wellicht alvast tips geven, je vragen om je CV naar een mailadres te sturen, of informatie sturen over de vacature die bij jou past, of (wanneer ze je niet direct zelf kunnen helpen)  je doorverwijzen naar iemand anders.
Werkzoekenden kunnen trouwens via Advanced Search zoeken naar Hiring Managers en zo snel zien wie je kunt benaderen met vragen over werk en vacatures. Wil je met de manager van een afdeling connecten? Verzoek dan eerst voorzichtig of er mogelijkheden zijn binnen desbetreffende organisatie of nog beter; doe eerst je huiswerk door op de Corporate website te kijken of er niet al een passende vacature voor jou tussenzit. Dit laat zien dat je al moeite hebt gedaan en dat je direct met hem/haar wil connecten zodat dat je wordt meegenomen in de sollicitatieprocedure. Wanneer er niet direct een openstaande vacature is, kun je om een open sollicitatie verzoeken. Het connecten alleen om het connecten is in ieder geval not done.

 

9. AANBEVELINGEN/RECOMMENDATIONS

Vraag bij relevante en het liefst nog ‘warme’ contacten om een referentie over jou als collega te geven. Doe dit vooral op een persoonlijke wijze en geef aan waarvoor je dit verzoek doet. De referent kan dan gerichter schrijven op een functie of bedrijf. Je hoeft overigens niet meteen een aanbeveling terug te geven, dit zien jouw connecties ook en komt ongeloofwaardig over dus laat het (voorlopig althans) een op zichzelf staande actie zijn vanuit de referent naar jou. Contacten om hiervoor te benaderen zijn: huidige of oude werkgevers, P&O managers, collega’s van je afdeling, speciale werkgroep waaraan je hebt deelgenomen, je opdrachtgever etc. Denk niet dat je ze hiermee belast, vaak zijn mensen vereerd als je ze om een recommendation vraagt, wees alleen duidelijk welke tekst of input je van ze verwacht. Weet ook dat je bij 3 recommendations vaker naar boven komt bij de zoekresultaten en je hiermee beter wordt gewaardeerd.

 

10. SUMMARY

 

Deze samenvatting geeft jou de mogelijkheid om in beeld te komen met bepaalde kernwoorden. Geef in korte zinnen aan welke oplossing je bent voor welk probleem, voor welk werk ben je inzetbaar, waarvoor wil je benaderd worden en sta je open voor een nieuwe baan? Zorg dat de juiste ‘keywords’ die bij jou horen in je summary terugkomen. Als manager is het relevant om te benoemen hoeveel mensen je hebt aangestuurd, wat je doelstelling was, wat je hebt gerealiseerd en in welke branche je werkzaam was. Als Accountmanager/Salesverantwoordelijke benoem je je omzetverantwoordelijkheid, de grootte van je klanten, de branche(s) en je targets.

 

11. GATEN IN JE CV

Heb je gaten in je CV? Ben je op sabbatical geweest, op zoek naar een nieuwe baan maar het lukt maar niet? Werkgevers zien dit vaker en dit is niets geks meer. Vermeld dan wel zoveel mogelijk voor deze periode een positieve omschrijving, zoals tijdelijke time out wegens heroriëntatie op loopbaan, op weg naar een nieuwe uitdaging met professionele loopbaanbegeleiding, een buitenlandse reis, nevenfuncties, vrijwilligerswerk etc.

 

12. CONTACTGEGEVENS

Heel belangrijk om als werkzoekende te vermelden zijn de diverse wijzen waarop Recruiters jou kunnen bereiken. Vermeld je E-mailadres en bij voorkeur ook je telefoonnummer waarop je overdag bereikbaar bent, liever niet je zakelijke mobiele nummer om vervelende gesprekken overdag op je werk met collega’s te voorkomen. Maak het Recruiters gemakkelijk om contact met je op te nemen.

Hoe doe je dat?
Zoals al eerder in dit Blog verteld, vermeld deze gegevens  niet in je headline, maar kies opnieuw voor de  Edit Button (zie afbeelding)

image005

En kies dan voor:        image006

 

Zie hieronder een voorbeeld van mijn contactgegevens, mét een About.me profiel als een van de links. Weet je nog hoe je een eigen website aanmaakt als werkzoekende via About.me ? 
(zie mijn vorige blog: Laat je CV opvallen tussen de menigte – 7 GRATIS Tools )

 

image007

 

Extra tip: Zorg dat je ‘Career opportunities‘ hebt aangevinkt. Recruiters kunnen hun zoekopdrachten verfijnen op categorie Potential Employees via Advanced Search.

 

AANVULLENDE TIPS:

  • Indien je al wat langer op zoek bent naar werk en momenteel niet in loondienst bent, kun je ook een laatste fictieve werkgever aanmaken met een persoonlijk profiel. Wat voor functie zoek je, wat kun je, beschrijf jouw ideale taakomschrijving en waarom zou een werkgever jou in dienst moeten nemen? En, last but not least kun je hier nogmaals jouw contactgegevens toevoegen (staat nu het meest bovenaan in jouw profiel), hoe ben jij bereikbaar: E-mail, telefoon, website?
  • Voeg ook jouw CV als Word document toe op LinkedIn (via Edit en kies vervolgens het plusje met ‘Upload File’ naast de functienaam) of wil je écht opvallen? Upload een PowerPoint presentatie over jezelf op dezelfde wijze.
  • Promoot je openbare LinkedIn profiel op diverse manieren: http://linkd.in/1f9qC84 

 

9 Responses to Hoe zorg ik dat Recruiters mij vinden op LinkedIn ?

  1. By m.sert, 11/01/2014 at 18:50

    Beste Sharon,

    Bedankt voor je waardevolle tips.Deze zijn echt gebruikelijk en handig.

    Groetjes,

    M. Sert

  2. By Aaltje Vincent, 07/02/2014 at 08:17

    Aanvullende tip: Het is – als je nu geen werkgever – hebt cruciaal dat je een Huidige functie hebt met een functieomschrijving. Anders word je niet gevonden op je vakmanschap, men zoekt immers op ‘huidig’. Dat kan door de werkgever ‘in between jobs’ te noemen. Met een omschrijving van de oplossing die jij bent op de arbeidsmarkt erbij, dat maakt het compleet!

    Van andere selecteurs hoor ik dat op zoek naar een ‘nieuwe uitdaging’ de plank in hun ogen misslaat. En ik vind ‘werkzoekend’ ook teveel jouw probleem benadrukken.

    Ik adviseer immer ‘beschikbaar’, als iedereen dat mag weten, daarmee wordt duidelijk dat je snel kunt starten in nieuw werk en stel je jouw netwerk in staat je daarmee te helpen.
    Als je ‘stil’ werk zoekt, niemand mag het weten, dan is het natuurlijk niet mogelijk.

    • By Sharon, 10/02/2014 at 12:30

      Aaltje, dank voor je aanvulling op mijn blog!

      Volgens mij staat jouw tip ook vermeld bij de laatste, aanvullende tips onderaan het blog. Over het wel/niet invullen van de termen ‘in between jobs’ of ‘werkzoekend’ of ‘beschikbaar’ zijn de meningen verdeeld. Ik zoek dan ook als Recruiter op meerdere termen zodat ik een zo breed mogelijk resultaat aan werkzoekenden ontvang. Alle werkzoekenden hetzelfde laten opschrijven zou natuurlijk het meest ideaal zijn, maar vrijwel onmogelijk. Daar moeten de Selecteurs/Recruiters dan ook maar een beetje hun best voor doen 🙂

  3. By Pauline van der Sluis, 14/03/2014 at 13:50

    Bedankt voor het overzicht Sharon.

    Ik formulier mijn beschikbaarheid op Linkedin als volgt:
    ”Houdt zich aanbevolen voor nieuwe baan”. Ik word er waarschijnlijk niet makkelijk mee gevonden maar het is op een positieve manier wel meteen duidelijk.

  4. By Mark van der Meer, 26/09/2014 at 18:39

    Goed artikel, ben nu bezig om mijn profiel te optimaliseren met deze tips.

  5. By Tatiana Kooks, 19/05/2016 at 02:37

    Beste Sharon,

    Bedankt voor je tips. Ik ben in loondienst al 7 jaar.
    Op moment ben ik aan het ontdekken wat voor andere talenten ik bezit.
    Wil graag als zelfstandige recruiter aan de slag. Doe dit nu als hobby omdat ik het interessant vind.
    Heb heel veel gelezen en ben leergierig. Alleen de gat is voor mij te groot om de opleiding te doen.
    Heb jij misschien tips voor mij?
    Zelf zit ik te denken om als vrijwilliger met een zelfstandige recruiter mee te lopen om een indruk te krijgen van hoe het in de praktijk gaat.

    Heb jij ervaring hier mee?

    Alvast bedankt.

    Vriendelijke groet,

    Tatiana Kooks

    • By Sharon, 22/05/2016 at 14:43

      Hi Tatiana,

      Ik heb hier geen ervaring mee, maar gezien de huidige markt met goede recruiters die vaak veel trainingen en (vak)opleidingen hebben gevolgd, moet je deze concurrentie wel durven aan te gaan zonder enige werkervaring. Hobbymatig recruitment-achtige taken doen klinkt wat mij betreft wat mager om voor jezelf te beginnen. De lat ligt momenteel erg hoog en er zijn vele experts die dit werk al jarenlang doen. Misschien toch starten met een baan in loondienst als recruiter om de basis en tools mee te krijgen voordat je voor jezelf begint?

      Succes!

      Groeten,
      Sharon

  6. By Ruben Meijer, 31/10/2016 at 11:30

    Dag Sharon,
    Ik zag laatst iets voorbij komen waarin stond dat LinkedIn de mogelijkheid had toegevoegd om alleen aan recruiters te laten zien dat je beschikbaar bent. Ik kan het alleen niet vinden. Weet jij hier iets van?

    • By Sharon, 02/11/2016 at 13:34

      Hi Ruben,

      Ik heb een blog geschreven met de optie om voor je netwerk te verbergen wanneer je jouw profiel aan het bijwerken bent. Deze wijzigingen vallen vaak op waardoor je bij jouw huidige werkgever of collega’s vraagtekens kunt krijgen.

      Zie hier de link: http://sharonrecruitment.nl/hoe-zorg-ik-dat-recruiters-mij-vinden-op-linkedin/
      Kijk naar punt 6, hierin staat hoe je dit kunt uitzetten.

      Succes !

      Met vriendelijke groet,
      Sharon Timmerman

Leave a Reply to Tatiana Kooks Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Bedrijfsgegevens

Sharon Recruitment & Interim

  • Hogerhorst 91
    6714 LD, Ede
  • Tel. 06 – 33 90 19 88
  • Email
  • KvK: 09206546

Pinterest

Sharon Recruitment & Interim on Pinterest